Díky spolupráci se společností Porsche Inter Auto CZ spol. s.r.o. jsme mohli na Mendelově univerzitě v Brně získat cenné osobní zkušenosti s elektromobilem VW ID.3. Za jeden týden testování a přes jeden tisíc uražených kilometrů, jsme toho s VW ID.3 stihli opravdu hodně. Od seznamování se s novými technologiemi, ukázkovými jízdami v univerzitním kampusu, návštěvě autokina až po měření dat pro diplomovou práci. A to vše s jediným cílem! Získat co nejvíce praktických zkušeností pro naše zvídavé studenty. Našim společným úkolem je předávat studentům nejen současné odborné informace z různých odvětví průmyslu, ale zároveň je i připravovat na možné technologické výzvy nové doby.
Parametry testovaného vozidla VW ID.3:
- Verze: VW ID.3 1st Plus Pro Performance
- Výkon: 150 kW
- Točivý moment: 310 N·m
- Max. otáčky: 0–16000 1/min
- Převodovka: 1rychlostní
- Využitelná kapacita baterie: 58 kWh
- Dojezd dle metodiky WLTP: 420 km
- Poháněná náprava: zadní
- Nabíjecí výkon DC: 50–125 kW
- Cena testovaného vozidla: 1 165 500 Kč
Extravagantní vzhled aneb „já se za baterky nestydím“
Na první pohled Vás nejvíce zaujme vzhled „Ajdýčka“ nebo také „Trojky“ z exteriéru. Pomocí barevných kombinací lakování a zejména novým možnostem koncepce pohonu je vzhled velice extravagantní a hned Vám naskočí myšlenka, jestli to náhodou není jeden z těch elektromobilů. Díky futuristickému vzhledu mám pocit, že jsem v městském prostředí středem všeho dění. Svoji zásluhu na tom mají i snad nikdy nekončící pohledy všech okolních „diváků“. Velikostně je „Ajdýčko“ shodné s Golfy posledních generací. Já měl přímé srovnání s VW Golf 7 GTI Performance. Jsou si podobní, a přitom tak jiní.
Ve znamení dotyků
Ihned po usednutí za volant Vás, dnes již asi nepřekvapí, v posledních letech stále více se prosazující trend dotykového ovládání. Ne jinak je tomu u ID.3. Vše se ovládá dotyky a tradiční mechanicky ovládaná tlačítka budete hledat marně. Bohužel, prozatímní odezva dotykového ovládání není taková, jakou bychom si všichni přáli, klasická tlačítka by zde fungovala asi lépe.
Nabíjení a dojezd jako hlavní „strašák“ elektromobility
O nabíjení a dojezdu elektromobilů se toho všude dočtete dost a je to hlavní téma a již zmíněný „strašák“ i důvod, který mnohé může od koupě elektromobilu odradit. V univerzitním kampusu prozatím vyhrazené stání pro elektromobily s nabíjecími stanicemi nemáme. To znamená, že jsme tu první ideální možnost nabíjení baterií po dobu výkonu práce nevyužívali. Můžeme tedy sáhnout po druhé ideální možnosti nabíjení, a to v domácím prostředí. Ideálně přes noc s využitím nižších sazeb za elektřinu. A zde spatřuji prozatím pro mnohé hlavní omezení. Já mám to štěstí, že jsem mohl nabíjet baterie „Ajdýčka“ na uzavřeném dvoře s možností nabíjení alespoň z klasické 230V zásuvky (po jednoduchých stavebních úpravách i 400V zásuvky). Z 230V zásuvky jsem byl schopen nabíjet rychlostí cca 10 km za 1 hodinu a nabíjel jsem většinou po dobu 14 hodin. Není to mnoho, ale na většinu jízd mi to takto vystačilo a ráno jsem měl opět nabito na předem zvolenou kapacitu. Dle doporučení výrobce jsem nabíjel na 80 % kapacity baterie. Takto jsem měl na každý den reálnou porci dojezdu asi 300 km, kterou jsem však za dobu testování v městském provozu stejně celou nevyužil.
Při delších cestách mimo město ovšem tato rychlost nabíjení nemusí stačit. Proto jsem byl i já nucen využít rychlejší možnosti nabíjení. K tomuto účelu jsem si oblíbil veřejnou nabíjecí stanici u obchodního centra, kde jsem při každém nákupu na chvíli připojil „Ajdýčko“ k nabíjecímu stojanu pomocí CCS zásuvky o výkonu 50 kW (Ajdýčko podporuje až 125 kW). Za přibližně 20 minut dobíjení získáte 100 km dojezdu.
Nedostatkem zábavy rozhodně netrpí
Může být elektromobil zábavný? Ano, „Ajdýčko“ mě bavilo a s dalšími ujetými kilometry mi začalo dávat čím dál větší smysl. Zábavných věcí je zde spousta od možnosti individuálně přizpůsobit celý světelný režim uvnitř interiéru, animace světel při aktivaci a deaktivaci vozidla, promyšleně propracované pedály se známými zkratky z přehrávačů jako play („plynový“ pedál) a pause (brzdový pedál), zábavnou a smyslu plnou rekuperaci, jednoduchost celého procesu startování (otevřít dveře, sednout za volant, sešlápnout brzdový pedál, zvolit směr pohybu vozidla a jedeme) až po úžasnou městskou agilitu.
Konec pracovního týdne jsme zakončili příjemně v autokině, kde jsme si užívali oproti Golfu obrovského vnitřního prostoru, možnosti stále běžící klimatizace (bez „nastartovaného“ motoru) a opět zvědavé pohledy okolí. „Ajdýčko“ poskytuje obrovskou porci zábavy při nízkých provozních nákladech.
Věda a výzkum
Samozřejmě celý týden nebyl pouze a jen o testování samotného „Ajdýčka“, stále se nacházíme na akademické a výzkumné půdě, a proto jsme se rozhodli změřit zrychlení v reálných podmínkách při různých jízdních režimech vozidla. K tomu jsme využili 3osý snímač zrychlení (3D akcelerometr). Experiment probíhal podle předem definovaných metodických postupů. Výsledky měření budou zpracovány v diplomové práci a použity pro interní databázi.
Ve spoluporáci s VUT v Brně se podílíme i na výzkumu v oblasti vývoje baterií, kde se snažíme pomocí diagnostického nástroje akustické emise monitorovat možné deformace baterií při různých nabíjecích cyklech.
Text a fotografie: Michal Šustr (6/2021)